KIRURGI:

Vi udfører alle former for kirurgi og modtager derfor også løbene henvisninger fra andre kollegaer på øen. Vi udfører blandt andet svære visdomstandsfjernelser, behandling af rodspidsbetændelse og implantatbehandlinger.

Visdomstænder:

​Visdomstænder skal som udgangspunkt kun fjernes, hvis de er symptomgivende. Visdomstanden fjernes ved at tandlægen eller kæbekirurgen lægger et lokalt snit og skubber tandkødet lidt til side. Ofte er det nødvendigt af fjerne noget knogle omkring tanden samt dele tanden i flere mindre stykker. Vi fjerner tanden så skånsomt som muligt, men efter en operation vil man ofte have ondt i noget tid, men som oftest ikke mere end det kan holdes nede med smertestillende piller. Der vil altid komme hævelse i området, og vi råder altid folk til, at holde 1-2 fridage efter en operation, hvis man har et hårdt fysisk arbejde.

Rodspidsamputation og Retrograd rodbehandling:

Hvad er en rodspidsbetændelse og hvordan behandles den?

Det bløde væv inde i en tand, som indeholder bindevæv, kar og nerver kaldes pulpa eller i almen tale tandnerven. Hvis der går betændelse i tandnerven, vil den som oftest dø og ligge som dødt væv, der er fyldt med bakterier. Hverken organismens immunforsvar eller antibiotika kan slå disse bakterier ihjel, fordi der ikke er nogen blodcirkulation i det døde væv. Bakterierne giver anledning til betændelse i kæben udgående fra rodspidsen og deraf udtrykket rodspidsbetændelse.

Behandlingen består i en lille operation hvor tandkødet skubbes til side, den betændte tands rødder lokaliseres, betændelsen skrabes ud, roden eller rødderne afkortes (rodspidsamputation) og der laves små fordybninger op i disse, som så fyldes med et antibakterielt materiale. Efterfølgende lukkes tandkødet med nogle sting.

Hvad sker der hvis rodspidsbetændelsen ikke behandles?

Betændelsen kan sprede sig. Først lokalt og senere hen til nabotænderne og dets knogle. På sigt vil det medføre løsning og smerter af den pågældende tand og senere hen kan sygdommens udbredelse forårsage tab af knogle og nabotænder. Hvis man er immunsvækket, kan det være livstruende at gå rundt med kronisk betændelse i en tand. Derfor skal alle dårlige tænder fjernes eller behandles, inden en større operation,  f.eks. indsættelse af en ny hofte eller hjerteklap.

Selv hos sunde individer kan en langvarig ubehandlet rodspidsbetændelse være årsag til blodpropper og andre kredsløbssygdomme.

Om Tandklinikken Lille Torv​

​Hos os på Tandklinikken Ll. Torv  får du en grundig og professionel behandling. Vores team af tandlæger og tandplejere vil forsøge at tage godt imod dig, - i en afslappet og hyggelig atmosfære. Vi vil gerne gøre din tandbehandling til en god og positiv oplevelse.

kontakt os

Telefon: ​56 95 24 66